Hoofdpijn | Chiropractie Westland

Hoofdpijn

Pijn in de hoofd? Chiropractie behandeling kan je verhelpen

Symptomen van hoofdpijn & migraine

Spanningshoofdpijn kan in het hee hoofd zitten en is te herkennen aan een drukkende pijn wat meestal vanuit de nek ontstaat. Vaak is er een combinatie met nekklachten. In de ochtend is de pijn het ergst, terwijl in de loop van de dag de pijn weg kan trekken. Met name bij vermoeidheid komt de pijn weer terug.

Migraine kent ook vele varianten, maar de meest algemene symptomen zijn flikkeringen of vlekken voor de ogen wat overgaat in een stekende pijn aan één zijde van het hoofd. Meestal in combinatie met duizeligheid of misselijkheid. Tijdens een aanval ervaart u overgevoeligheid voor licht of geluid. De duur van een migraineaanval kan variëren van enkele uren tot wel meerdere dagen.

Oorzaken van hoofdpijn en migraine

Spanningshoofdpijn wordt meestal veroorzaakt door een verkeerde beweging en/of houding van de rug en nek. De pijn die je ervaart heeft te maken met de stand van de wervels in de nek en rug; extra belastte spieren en geïrriteerde zenuwen.

Migraine wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een verwijding van de in het hoofd en een irritatie van de zenuwen rondom die bloedvaten. Waardoor deze bloedvatverwijding ontstaat is moeilijk in zijn algemeenheid te zeggen. Dat verschilt per persoon.

Naast deze algemene oorzaken, zijn er ook talloze andere oorzaken aan te wijzen zoals medicijngebruik, alcohol of bepaalde voedingsstoffen. Ook infecties, hyperventilatie en hormonen kunnen oorzaak zijn van hoofdpijn. Het is aan de chiropractor om hier een verband in te vinden, en de behandeling daarop af te stemmen.

Behandeling door de Chiropractor

Allereerst gaan we een diagnose stellen door vragen te stellen over je hoofdpijn en je algemene gezondheid en een uitgebreid lichamelijk onderzoek. Zoals hierboven beschreven, kan hoofdpijn nauw samenhangen met andere lichamelijke klachten. Het is aan de behandelend chiropractor om deze verbanden te leggen en de behandeling hierop aan te passen.

Bij de behandeling gaan we uit van druktechnieken die toegepast worden op de wervelkolom. Deze hebben als doel om de blokkades en storingen op te heffen en de beweeglijkheid te herstellen. Het uiteindelijke doel is om het zenuwstelsel weer in balans te brengen.

Ook kan het gebeuren dat je, naast advies over werkhouding etc., van ons oefeningen krijgt die je thuis kunt doen. Deze zijn erg belangrijk en kunnen sterk bijdragen aan het herstel.

Preventie van hoofdpijn en migraine

Hoofdpijn komt heel vaak voort uit een onjuiste houding en beweging van nek en rug. Een correcte houding, een goed bed en goede schoenen zijn eigenlijk de meest basale dingen die je kunt doen om hoofdpijn te voorkomen. Daarnaast is het ook een goede zaak om te letten op je cafeïne-gebruik en zo weinig mogelijk pijnstillers te slikken. Dit laatste heeft natuurlijk ook direct effect op je algemene gezondheid.

Heb jij ook regelmatig last van hoofdpijn en wil je daar zo snel mogelijk van verlost worden?  Maak dan vandaag nog een afspraak!

kom van je nekpijn af
hoofdpijn
Young sad serious woman thinking, working on laptop
This little girl has an idea about solving a problem