Rugpijn | Chiropractie Westland

Rugpijn

Rugpijn verhelpen met Chiropractie

Symptomen van rugpijn

Rugpijn kan zich op allerlei manieren uiten. Soms betreft het pijn of pijnscheuten, maar het kan ook een slapend, prikkend of tintelend gevoel betreffen. Ook kan de pijn zich concentreren op één bepaalde plek, maar de pijn kan ook verspreid zijn over benen, billen en rug.

Oorzaken van rugpijn

Bij plotselinge oorzaken van rugpijn kun je denken aan vertillen, vallen, een ongeluk, een foute beweging, kou op de rug en tocht op de rug. Er zijn ook heel veel mogelijke geleidelijke oorzaken aan te wijzen zoals te weinig lichaamsbeweging, langdurige stress en spanning, overgewicht, een verkeerde houding (staan, zitten, liggen), ouderdom, zwangerschap. Ook veelvoorkomend is een aangeboren afwijking zoals een ongelijke beenlengte.

Behandeling door de Chiropractor

Om een correcte diagnose te stellen zullen wij u lichamelijk onderzoeken. Daarnaast zullen wij je vragen stellen over uw specifieke klacht en over je algehele lichamelijke conditie. Doel hiervan is om eventueel verbanden te leggen met andere gezondheidsklachten.

De behandeling zal in basis bestaan uit druktechnieken die toegepast worden op de wervelkolom. Doel hiervan is om eventuele blokkades en storingen op te heffen. Meestal geeft dit op zeer korte termijn al resultaten. Het kan desondanks verstandig zijn om regelmatig terug te komen voor preventie en controle.

Naast deze behandeling kunnen wij je ook, mits relevant, adviseren over je houding en/of over je voeding. Ook oefeningen kunnen deel uitmaken van de behandeling.

Preventie van rugpijn

Als u reeds last hebt van opkomende rugpijn, kunt u de volgende dingen proberen om in ieder geval te pijn een beetje te verlichten:

• Vermijd uiteraard lichamelijke belasting zoals draaien, tillen en huishoudelijke karweitjes.
  • Leg een ouderwetse kruik met ijskoud water op de plek waar de pijn het hevigst is. Laat deze kompres ongeveer 20 minuten op de pijnplek liggen. Dit kun je zo nodig herhalen met tussenpozen van minimaal een half uur.
  • Liggen verlicht de pijn enigszins door het verminderen van de spierspanning. Blijf wel tussendoor af en toe in beweging, hoe moeilijk en pijnlijk dat soms ook kan zijn.
  • Zitten is uit den boze voor de pijn. Zitten verhoogd namelijk je spierspanning in de onderrug en daarmee zal de pijn alleen maar erger worden.

De klachten vermijden is natuurlijk de allerbeste oplossing. Wij kunnen je het volgende adviseren:

• Zorg voor een algehele goede lichamelijke conditie. Hoe gezonder je lichaam, hoe beter je bestand bent tegen vertillen en verrekken van een spier.
  • Hebt je werk waarvoor je altijd lang moet staan of lopen? Zorg dan voor goede schoenen. Slechte schoenen zorgen voor een slechte houding en ondersteuning van je lichaam.
  • Een correcte houding bij zowel staan, zitten als liggen voorkomt het overgrote deel van de klachten. Kijk eens kritisch naar uw matras, kussen en (bureau) stoel. Wij kunnen je hierover persoonlijk advies geven.

Heb jij ook regelmatig last van rugpijn en wil je daar zo snel mogelijk van verlost worden?  Maak dan vandaag nog een afspraak!

Lumbar spine of child and inflammation at lumbar spine ( low back pain ) ( X-ray thoracic - lumbar spine ) ( lateral view )
Pijn in de onderrug of gehele rug.
last van de rug