Onverwachte oorzaken van hoofdpijn | Chiropractie Westland

Onverwachte oorzaken van hoofdpijn

Alan Jenks23 november 20120AlgemeenHoofdpijnPijnbestrijding

We hebben allemaal wel eens last van hoofdpijn, en heel vaak is de reactie: “Och, het gaat wel weer over”. En meestal gaat het ook wel weer over. Maar als het nou steeds weer terugkomt, wordt het de hoogste tijd om eens naar een oorzaak te zoeken. Ik heb de minder voor de hand liggende oorzaken even op een rijtje gezet. Kun je je hierin herkennen?

De vicieuze cirkel van pijnstillers

Uit recent onderzoek is gebleken dat veelvuldig gebruik van pijnstillers één van de belangrijkste oorzaken is van chronische hoofdpijn. We spreken van chronische hoofdpijn als de pijn langer dan 14 dagen per maand aanhoudt. Zonder dat je het weet kun je inmiddels ‘verslaafd’ zijn aan ibuprofen of paracetamol. Iedere keer als je hoofdpijn hebt, los je dat op door het slikken van een pilletje. Lekker makkelijk, maar je bent wellicht gewend aan paracetamol en hebt een vorm van ‘verslaving’ opgebouwd. Als gevolg hiervan is het omgekeerde ook waar: Als je geen paracetamol slikt, krijg je hoofdpijn. De beroemde vicieuze cirkel. Grijp in door minstens 3 maanden geen paracetamol meer te slikken, ongeacht of je nu hoofdpijn hebt of niet.

Indringende geuren

Geuren zetten aan tot het verwijden van de bloedvaten in de hersenvliezen. De uiteinden van de zenuwen rond deze bloedvaten raken geïrriteerd en geven een pijnsignaal af. Dit is hetzelfde wat er gebeurd als we hoofdpijn krijgen. Door de geuren, zoals verf, bepaalde stof, parfum en sommige soorten bloemen, kan de hoofdpijn worden getriggerd.

Slechte lichaamshouding

Een slechte lichaamshouding is een klassiek voorbeeld voor het ontstaan van spanningshoofdpijn. Je hoeft niet eens zo gek te doen om dit te creëren. Vaak is het al voldoende om onderuitgezakt op je bureaustoel te zitten, je telefoon tussen je schouder en oor klemmen, of te lang naar een hoog scherm kijken. Allemaal triggers die relatief eenvoudig opgelost kunnen worden. Laat eens een Arbo-medewerker naar je werkplek kijken als je vaak hoofdpijn hebt tijdens of direct na je werk.

Strak haar

Je haar heel strak achterovergekamd met een staart, haarbanden of strakke vlechten zijn ook vaak oorzaken van spanningshoofdpijn. De spieren in je hoofdhuid komen hierdoor heel strak te staan, waardoor de doorbloeding ernstig verhinderd wordt. Gevolg hiervan is dat afvalstoffen niet afdoende meer worden afgevoerd, en dat de zenuwen beginnen te prikkelen. Je haar gewoon loslaten, of in een losse paardenstaart, geeft al snel verlichting.

Rode wijn

Rode zijn bevat Tyramine, wat bekend staat als een belangrijke trigger voor hoofdpijn. Dit, in combinatie met de alcohol die ook naar je hersenen stijgt, is een trigger voor hoofdpijn.

Uitdroging

Heb je de vorige avond wat te diep in het glaasje gekeken? Alcohol werkt vochtuitdrijvend. Als je dat niet tijdig aanvult heb je te weinig vocht in je lichaam, en met name in je hersenen. Drink veel water of, nog beter, kijk eens wat minder diep in dat glaasje.

Het overslaan van maaltijden

Je hebt het niet altijd in de gaten, maar een maaltijd overslaan zorgt voor een lage bloedsuikerspiegel. Dit zet weer aan tot hoofdpijn. Probeer dit niet op te lossen door chocoladerepen of andere zoetigheden te eten, want dan schiet je bloedsuikerspiegel plotseling te sterk omhoog waarna je in korte tijd weer in een dieper dal terecht komt. Gewoon een lekkere boterham met bescheiden (zoet) beleg is voldoende. Het is sowieso beter voor je algemene gezondheid om regelmatig te eten en dit te verdelen over de gehele dag.

De Chiropractor kan helpen!

De punten hierboven zijn meestal directe oorzaken voor de hoofdpijn. Maar vaak is er meer aan de hand en zijn er (in) directe verbanden met andere aandoeningen. De Chiropractor kan dit met je doornemen en, via je centrale zenuwstelsel, je energiestromen weer in goede banen leiden.

Laat je in ieder geval regelmatig nakijken bij de Chiropractor, omdat het van levensbelang is dat je centrale zenuwstelsel optimaal kan functioneren. Je gaat toch ook ieder half jaar naar de tandarts voor controle?