Aangezichtspijn is een regelmatig voorkomende aandoening, met name bij mensen van middelbare en oudere leeftijd. Een duidelijk herkenbare aandoening waar ik, als erkend Chiropractor, je prima bij kan helpen om de pijn draaglijk te maken, en heel vaak om de hele aangezichtspijn op te lossen.

Wat is aangezichtspijn?

Aangezichtspijn is, zoals de naam al zegt, een hevige pijn in het aangezicht die met golven optreedt. Aangezichtspijn wordt ook Trigeminusneuralgie of Tic Douloureux genoemd. Door je gezicht loopt een zenuw die zich vertakt in drie delen: De driepotige zenuw. Het is deze zenuw die de pijn veroorzaakt, en dan meestal in één tak van de zenuw.

De pijn ontstaat hoogstwaarschijnlijk omdat de driepotige zenuw reageert op prikkelingen die veroorzaakt worden door een naastgelegen slagader. De slagader drukt constant tegen de zenuw waardoor de betreffende zenuw erg gevoelig wordt voor kleine en normale zaken zoals aanraking of beweging.

De symptomen van aangezichtspijn

Aangezichtspijn is erg gemakkelijk te herkennen. Er is namelijk sprake van hevige pijnscheuten door het aangezicht, die meestal tussen de enkele seconden en twee minuten duren. Tussen de pijnscheuten door heeft de patiënt geen last. De pijnscheuten beperken zich vaak tot een bepaald deel van het gelaat, afhankelijk van welke tak van de aangezichtszenuw de pijn veroorzaakt:

In heel veel gevallen worden de pijnscheuten uitgelokt door bepaalde triggers. Wat dit zijn verschilt per persoon, maar bekende voorbeelden zijn bepaalde bewegingen zoals praten of kauwen. Ook het aanraken van bepaalde plaatsen in het gezicht is een bekende trigger, evenals koude en/of warmte. Voor wat betreft de triggerpoints, dus de plekken in je gezicht die de pijn uitlokken, zijn de meest bekende de zijkant van de tong en de neusvleugels.

Aangezichtspijn leren beheersen

Aangezichtspijn verdwijnt helaas niet zomaar. Het beste wat je zelf kunt doen, is te ontdekken waar jouw persoonlijke triggerpunten liggen. Zodra je dit in kaart gebracht hebt, zal je deze bewegingen of aanrakingen moeten vermijden. Maar dit is natuurlijk niet afdoende, want je kunt niet zomaar stoppen met kauwen of stoppen met praten. Wel is het belangrijk om deze triggerpunten te communiceren met je arts, zodat er wellicht een meer gerichte behandeling plaats kan vinden.

De Chiropractor kan helpen!

In de meeste gevallen van aangezichtspijn is er sprake van een blokkade in de gewrichten tussen het achterhoofd en de eerste nekwervel, soms in combinatie met blokkades tussen andere nekwervels. De spieren staan dan continue té strak aangespannen, waardoor er problemen in de omringende zenuwen kunnen ontstaan, waaronder de aangezichtszenuw.

Wij richten ons, onder andere bij aangezichtspijn, op een behandeling die de gewrichtsblokkades opheft, en gericht is op het herstel van de normale bewegingsfunctie. De resultaten van een Chiropractische behandeling van aangezichtspijn zijn in veel gevallen zeer positief.

Heb jij last van aangezichtspijn? Maak dan snel een afspraak voor een oriënterend gesprek!