Chiropractie en Nekpijn | Chiropractie Westland

Chiropractie en Nekpijn

Wat kan je doen om van je nekpijn af te komen

Chiropractie en Nekpijn
Alan Jenks5 december 20160ChiropractieNekpijn

Meestal wordt er dan ten onrechte gedacht aan een ernstige aandoening, maar dat is niet nodig. De meeste nekklachten zijn het gevolg van een slechte werkhouding en zal, na eventuele aanpassingen, na een paar weken weer verdwijnen. Als je het niet vertrouwd, kun je contact met een Chiropractor  opnemen die je kan helpen met het pijnvrij maken van je nek, en je beweeglijkheid te herwinnen. Maar laten we eerst eens kijken naar de
nekklachten zelf.

Wat is nekpijn?

Na schouder- en rugklachten, is nekpijn de meest voorkomende aandoening aan het bewegingsstelsel. Bijna 70% van de Nederlandse bevolking heeft wel
eens last van nekklachten had, door diverse oorzaken. In de meeste gevallen is er niet een directe oorzaak aan te wijzen en gaat de pijn na een paar weken
vanzelf weer over. Als het langer duurt, wat het geval is in 15% van de patiënten, spreken we van chronische nekklachten.

Nekpijn kan geleidelijk ontstaan, of juist heel erg plotseling. De pijn kan variëren van zeurend tot heel hevig. In dit laatste geval zijn gewone houdingen beslist niet meer mogelijk. Het pijngevoel kan mogelijk samengaan met uitstralende pijn en/of een stijf gevoel naar de schouder, arm of hoofd.

Naast het pijnlijke gevoel, is nekpijn ook erg hinderlijk in het dagelijkse leven.

Het is vaak erg moeilijk, en soms zelfs onmogelijk, om de normale dagelijkse handelingen te verrichten.

Wat zijn mogelijke oorzaken van nekklachten?

Het is niet altijd even duidelijk hoe nekpijn ontstaat. Meestal zal het te maken hebben met overbelasting, een verkeerde beweging, spanningen of een foute
houding. Ook na een plotselinge stoot of val kan de nek pijn gaan doen, met name bij het sporten. Ik heb de meest voorkomende vormen even voor je op een rijtje gezet:

Artrose

Artrose, ook wel gewrichtsslijtage genoemd, ontstaat doordat er kraakbeen in de gewrichten verloren gaat. In ieder geval meer dan het lichaam kan produceren. Het kraakbeen verslechterd hierdoor, en verdwijnt soms helemaal. Ook wordt de hoeveelheid vloeistof, synovium genaamd, fors vermindert. Deze vloeistof werkt als een soort smeermiddel om de gewrichten soepel over elkaar heen te kunnen laten wrijven. Het verdwijnen van kraakbeen, en daarmee het vervormen van de botten, en het gemis aan smeermiddel, kan veel pijn veroorzaken. Artrose komt niet alleen in de nek voor, maar ook in de heupen, handen, knieën, rug en schouders

Osteoporose

Osteoporose, ofwel botontkalking, is een aandoening waarbij de nekwervels soms in kunnen zakken. Hierbij kunnen ook gemakkelijk wervelbreuken ontstaan als gevolg van de afname van de sterkte van de botten.. Osteoporose komt met name voor bij ouderen, en dan speciaal bij vrouwen na de overgang. Botontkalking is een hele grote kostenpost voor de verzekeraars: In Europa wordt jaarlijks meer dan 30 miljard (30.000.000.000,=) euro uitgegeven aan deze aandoening.

Stijve spieren

De meest voorkomende oorzaak van nekklachten. Je kunt, na een verkeerde handeling, een spier verrekt hebben. De spieren kunnen ook stijf zijn als reactie op pijn elders in het lichaam, bijvoorbeeld bij hevige (hoge) rugpijn. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de spieren aan één kant van de nek zo stijf zijn en strak zitten dat het voelt alsof je nek helemaal vast zit. Je hoofd kan er dan scheef van staan en het geheel kan heel veel pijn geven. Dit laatste geval wordt ook wel torticollis genoemd

Whiplash

Een whiplash is een erg populaire term, met name in Amerika waar de smartengelden tot ongekende hoogten stijgen na een whiplash als gevolg van een kop-staart botsing met de auto. In feite ontstaat een whiplash als de auto achter je tegen jouw auto aanbotst. Als reactie daarop botst jouw auto tegen de auto die voor je staat. Hierdoor slaat je hoofd met heel veel kracht naar achteren en dan direct naar voren. Als je een whiplash hebt, kun je de volgende klachten krijgen: concentratieproblemen, duizeligheid, oogklachten, vergeetachtigheid, bewegingsangst, oorklachten en een bijzonder hoge gevoeligheid voor geluid en licht.

Nekhernia

Nekhernia is een zeldzame aandoening, maar toch het vermelden waard. Hierbij drukt een kraakbeenschijf, die tussen uw nekwervels zit, tegen een zenuwbaan die naar een arm loopt. In dit geval zal de nekpijn niet het ergste zijn. De grootste pijn voel je in je arm. Deze pijn kan heel erg scherp en snijdend zijn. Soms gaat dit samen met een verminderde kracht in je arm en tintelingen.

Hersenvliesontsteking

Een hersenvliesontsteking kan ontstaan als gevolg van een bacterie of virus wat bijvoorbeeld door middel van een oorontsteking bij het hersenvlies kan komen. Het is deze ontsteking die de oorzaak kan zijn van nekpijn en/of nekkramp. Nekpijn en nekkramp is een belangrijke klacht bij hersenvliesontsteking. Je hoofd trekt als het ware naar achteren, en door het hoofd naar voren te buigen ervaar je heel veel pijn. Het zal je dan dus niet lukken om je kin op je borst te drukken.

Als je hersenvliesontsteking hebt, blijft het niet alleen bij nekpijn en nekkrampen. Hoofdpijn, koorts, overgeven, sufheid en paarsrode huidbloedinkjes horen er ook bij.

Uitzaaiing van kankercellen
Het komt maar zelden voor, maar kankerpatiënten kunnen uitzaaiingen in de nekwervel krijgen, waardoor hevige nekpijn kan ontstaan.

Hoe kun je nekklachten vermijden?

Aangezien heel veel nekklachten ontstaan door een verkeerde werkhouding als je regelmatig lange tijd achter een bureau zit te werken, ga ik me hier even
concentreren op deze situatie. Neem ieder punt heel serieus door, en kijk intussen om je heen hoe je eigen situatie is. Bespreek de resultaten van je op- en
aanmerkingen zo spoedig mogelijk met je leidinggevende of met de bedrijfsarts.

En natuurlijk, waar je zelf de mogelijkheden hebt, sommige punten direct aanpassen. Hoe eerder hoe beter!

Zithouding aanpassen

Als je regelmatig last van je nek hebt, kan dit het gevolg zijn van te lang in dezelfde houding zitten. Pas regelmatig je zithouding aan. Dit wordt ook
wel ‘Dynamisch zitten’ genoemd.

Strek je benen

Naast het aanpassen van je zithouding is het belangrijk om regelmatig je benen te strekken. Dit kun je doen om even wat te drinken te halen, even een babbeltje met een collega te maken of, als je echt geen tijd hebt, door staand of lopend te telefoneren. Dit zorgt ervoor dat je nekspieren (en ook je rugspieren) niet verkrampen of verstijven.

Verstel je rug- en armleuningen

Zorg altijd dat je een stoel gebruikt met verstelbare arm- en rugleuningen. Niet alleen dit is belangrijk, maar ook het correct instellen hiervan natuurlijk!. Ga nooit langdurig werken op een krukje of een houten eetkamerstoel zonder noemenswaardige ondersteuning.

Ergonomische (bureau)stoel

Het beste is natuurlijk een ergonomische stoel die je helemaal naar je eigen wensen in kunt stellen. Dit is het meest efficiënt en hoeft niet perse gigantisch
duur te zijn.

Werken met een laptop

Een laptop is handig om zijn draagbaarheid, maar het scherm is relatief klein en veel te laag. Een oplossing is om de laptop op een stander te zetten zodat het scherm op de juiste ooghoogte staat. Nog beter is om op je werkplek een los scherm te hebben waar je je laptop op aan kunt sluiten. Onnodig te zeggen, maar ik doe het toch maar, dat een los (ergonomisch) toetsenbord en muis daarbij de beste combinatie is. De voordelen van een laptop met het gemak van een desktop!

Micropauze

Neem ieder uur even een micropauze van een paar minuten. Combineer dit door even je benen te strekken en wat te drinken te halen.

Oefeningen om te rekken en te strekken

Als je even iets aan het lezen bent, dus zonder handen aan het werk bent, ga dan intussen even wat rek- en strekoefeningen doen met je armen en schouders. Knieholte ten opzichte van je stoel

Zorg dat je knieholte niet strak tegen je stoel aangeklemd zit. Door een ruimte te laten van ongeveer 5 cm voorkom je dat je ongewild spieren en bloedvaten
afknelt.

Beeldscherm op juiste hoogte

Het is erg belangrijk dat de bovenzijde van je scherm op ooghoogte afgesteld staat. Te laag of te hoog leidt onherroepelijk tot nekklachten. Zit rechtop!

Hoe zit je nu op je stoel terwijl je dit artikel aan het lezen bent? Corrigeer jezelf en ga rechtop zitten en beslist niet onderuithangen. Dus rug recht, nek
recht, schouders naar achteren. Mocht je een stoel hebben die in zijn geheel meebeweegt, is het niet erg om even onderuit te hangen. Maar natuurlijk niet als je aan het werk bent.

Bedrijfs-ergonoom

Binnen een groot bedrijf is vaak een ergonoom aanwezig. Deze kan je, onafhankelijk van je leidinggevende of baas, op een professionele manier
adviezen en tips geven. Maak hier gebruik van!

Je hebt al nekklachten?

Als je, op het moment van lezen, al nekklachten hebt is het voor jou alleen maar belangrijk om iets te vinden om de pijn te verlichten en zo snel mogelijk te
herstellen van deze erg lastige aandoening.

Als je nekpijn hebt, zonder een duidelijke oorzaak anders dan een plotselinge beweging of spanning of iets dergelijks, is het belangrijk om in beweging te blijven. Zodra je heel krampachtig je hoofd stil gaat houden, verkrampen de spieren alleen maar méér, en zal het dus alleen maar erger worden. Ook al heb je pijn, probeer in ieder geval je dagelijkse bezigheden gewoon door te zetten.

De pijn die je voelt bij het bewegen is erg lastig, maar hoeft niet te betekenen dat er schade is of dat er een zeer ernstige oorzaak is. Zodra je je zorgen gaat maken over je nek en de pijn, zal dit spanning met zich meebrengen wat de nekklachten weer zal verergeren. Hoe moeilijk het ook is, verzet je gedachten door gewoon door te leven en niet aan de pijn te denken.

Bij nekpijn kun je, voorzichtig, verschillende oefeningen doen om de nek beweeglijk te houden en te laten ontspannen:

• Buig je hoofd heel voorzichtig 10 keer afwisselend naar voren en naar achteren.
• Probeer 10 x over je linkerschouder naar achteren te kijken, en daarna over je rechterschouder naar achteren te kijken.
• Beweeg afwisselend 10 keer je linkeroor naar je linkerschouder, en je rechteroor naar je rechterschouder.

Doe deze oefeningen twee keer per dag waarbij je niets moet forceren. Gun het een beetje tijd, en je zult zien dat er na een paar dagen meer beweging in je nek komt. Je wordt flexibeler en zult daardoor sneller herstellen.

Als je regelmatig nekpijn hebt, is het verstandig om eens goed na te denken op wat voor momenten deze klachten steeds ontstaan. Heeft et iets te maken met een herhalende gebeurtenis in je huis? Na het spelen met de kinderen? Komt de nekpijn in de loop van de middag nadat je al 5 uur achter je bureau gewerkt hebt?

Veel mensen krijgen nekklachten als ze onder spanning staan. Het is dan wijs om de oorzaak aan te pakken en de stress te elimineren of leren hoe je hiermee om kunt gaan. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je je problemen en/of conflicten sneller en beter op moet lossen, en dat je misschien je tijd beter en efficiënter moet indelen. Bespreek dit eens met iemand die jou heel goed kent. Een frisse kijk hierop kan zeer verhelderend werken. Het kan je helpen om op een andere manier tegen zaken aan te kijken, tegen jezelf aan te kijken en op een andere manier tegen andere mensen aan te kijken. Er bestaan ook cursussen die je hiermee kunnen helpen.

Een andere groep mensen krijgt nekklachten als gevolg van het werk door bijvoorbeeld veel herhalende bewegingen of volledig foute bewegingen waardoor je nek constant onder spanning staat. Bijvoorbeeld monteurs van plafonds die continue boven hun hoofd werken, en het hoofd daarbij geforceerd en langdurig opgetrokken. Er is weinig fantasie voor nodig om te bedenken dat dit op termijn onherroepelijk klachten gaat geven. Bekijk eens zeer kritisch je
werkplek: Is je stoel goed afgesteld op je lengte? Staat je computerscherm op de juiste hoogte en afstand ten opzicht van je ogen? Is je bureau op de juiste hoogte?

Is je muis en toetsenbord goed bereikbaar? Kijk hier eens kritisch naar en bespreek je conclusies en twijfels met je leidinggevende en/of met je bedrijfsarts.

Een betere oplossing is om zelf contact op te nemen met een Chiropractor. Deze kan je helpen bij het direct pijnvrij maken van je nek, terwijl de beweeglijkheid ook nog eens beter wordt. Ook een Chiropractor is goed op de hoogte hoe een ergonomische werkplek er uit moet zien, en kan je dus adviseren in wat voor jou het beste is.

Wat is Chiropractie?

Chiropractie is als holistische geneeswijze ontstaan in 1895, met als doel om een betere gezondheid te creëren door het optimaliseren van het zenuwstelsel.
Dit klinkt vrij eenvoudig, maar in werkelijkheid is het een hele complexe materie waarbij het uitgangspunt is dat het lichaam zelf-genezend is en dit genezingsproces wordt geleid door het zenuwstelsel. Dus wanneer er blokkades ontstaan in de ruggenwervels, zal dit de functie van het zenuwstelsel dusdanig verstoren, dat ook het genezingsproces niet goed zal functioneren. Met andere woorden: Een optimale beweging van de wervelkolom zorgt voor het optimaal functioneren van het zenuwstelsel, en daarmee het hele lichaam.

Chiropractie en nekpijn

Bij de allereerste afspraak met de Chiropractor zal deze veel vragen stellen over je rugpijn, het ontstaan hiervan en over je algemene gezondheid. Het is namelijk heel goed denkbaar dat de nekpijn een verband heeft met andere lichamelijke klachten. Dit gesprek wordt gevolgd door een lichamelijk onderzoek, waarbij de Chiropractor gebruik maakt van verschillende methoden om de oorsprong van de pijn te vinden. Ook wordt gekeken naar de beweeglijkheid en de soepelheid van alle gewrichten die mogelijk met de pijn te maken kunnen hebben.

Tijdens de daadwerkelijke behandeling worden verschillende passende druktechnieken toegepast op de wervelkolom om storingen en blokkades op te heffen en de soepelheid en beweeglijkheid te bevorderen. Over het algemeen is dit niet pijnlijk. Mocht het wél even pijn gaan doen, dan zal de Chiropractor dit vooraf laten weten. Over het algemeen is er al verbetering na een eerste behandeling. Na de complete behandeling zal het effect ook op langere duur merkbaar zijn. De pijn zal afnemen, maar de bewegingsvrijheid zal juist beter worden. Om het maximale effect te krijgen, en te behouden, is het raadzaam om regelmatig terug te komen voor controle, zodat de klachten niet terugkomen.

Ook kan het zijn dat de behandeling samengaat met adviezen over beweging en (werk)houding. Ook kunnen thuisoefeningen of adviezen op het gebied van
voeding deel uitmaken van de behandeling. De inzet en het opvolgen van deze adviezen draagt heel sterk bij aan het genezingsproces.

Chiropractie en preventie van nekpijn

Ook het aloude spreekwoord Voorkomen is beter dan genezen is hier van toepassing. Naast alle tips die in dit document beschreven staan, is het ook verstandig om je wervelkolom en nek regelmatig te laten controleren en eventueel corrigeren door een Chiropractor. Dit helpt om je rug en nek soepel,
beweeglijk en vrij van pijn te houden.

Je gaat toch ook ieder half jaar naar de tandarts voor controle? Natuurlijk, want je bent zuinig op je gebit. Waarom dan niet een regelmatige controle van je
wervelkolom? Nog sterker: Zonder tanden kun je gewoon verder leven met een prothese, met een beschadigde wervelkolom en pijnlijke zenuwen wordt dat verder leven behoorlijk moeilijker

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.