Fabels over rugpijn | Chiropractie Westland

Fabels over rugpijn

Rugpijn is een veel voorkomende overlast, en tevens een gespreksonderwerp tijdens verjaardagen of bij de koffieautomaat. Bij alle goedbedoelde adviezen van vrienden, familie en collega’s zitten altijd wel wat waardevolle tips, maar ook heel veel fabeltjes. Wat moet je nu wel geloven en wat juist niet? We zetten even de meest hardnekkige ‘indianenverhalen’ op een rijtje.

“Het tillen van een zware last leidt onherroepelijk tot rugpijn…”

Het tillen van een hele zware doos hoeft niet direct te leiden tot rugpijn. Het is niet zozeer het gewicht van de last, maar meer hoe je dat gewicht tilt. Het is natuurlijk logisch dat je een zware kast niet in je eentje moet gaan tillen, want dat is echt vragen om moeilijkheden. Maar met een correcte techniek van tillen kun je veem problemen met je rug voorkomen. Bij het tillen van een zware last ga je door je knieën, je pakt de last vast en je strekt je knieën weer om de last van de grond te krijgen. In geen geval je rug buigen of draaien tijdens het omhoogkomen!

“Dunne mensen hebben nooit last van rugpijn…”

Het is beslist waar dat mensen met een overgewicht eerder last van de rug hebben, maar dat wil beslist niet zeggen dat dunne mensen géén last van de rug kunnen krijgen. Mensen die TE dun zijn kunnen zelfs eerder last van de rug krijgen door botontkalking waardoor botten broos en breekbaar worden.

“Bewegen is slecht als je rugpijn hebt…”

Wanneer je rugpijn hebt, verkramp je en durf je niet meer te bewegen. En het is juist die stilstand die beslist niet meehelpt om van je rugpijn te genezen. Als je je bij een willekeurige dokter meld, zal deze je waarschijnlijk een licht bewegingsschema geven, die je geleidelijk aan op kunt voeren.

En als we het toch over bewegen hebben: Het is inmiddels een bewezen feit dat regelmatig bewegen juist rugpijn kan voorkomen!

“Blijf in bed totdat de rugpijn over is…”

Het is een bewezen feit dat de mensen die, na een acute rugpijn, in bed blijven vele malen langer last houden van deze pijn. Het genezingsproces is dus korter als je rustig aan doorgaat met je leven en blijft bewegen. Langdurig in bed blijven en niet bewegen kan juist de rugpijn verergeren.

“Een hard matras is het beste voor je rug…”

Dit is per definitie niet waar. De keuze voor een hard of een zacht matras verschilt van mens tot mens. Dit is afhankelijk van de slaaphouding, de slaapgewoontes en de aard van de rugpijn. Uit een Spaans onderzoek is zelfs gebleken dat een medium matras, in tegenstelling tot een hard matras, beter is voor mensen met chronische rugpijn.

“Rugpijn kun je voorkomen door altijd kaarsrecht te zitten…”

Iedereen weet dat onderuitgezakt op je stoel zitten erg slecht voor je rug is. Maar de hele dag keurig rechtop zitten is ook weer niet goed. In het algemeen kun je stellen dat sowieso langdurig zitten, in wat voor houding ook, heel slecht is voor je rug. Als je werk hebt waarbij je de hele dag zit, las dan hier en daar een kleine pauze in om even van houding te veranderen. En als je het te druk hebt hiervoor, probeer dan staande te telefoneren. Met andere woorden, blijf in beweging!

Géén fabeltje: Rugpijn en Chiropractie

Wat inmiddels bewezen is, is het feit dat Chiropractie een oplossing kan bieden voor mensen die (regelmatig) last hebben van rugpijn. Bij de eerste afspraak wordt je hele lichaam in kaart gebracht, en worden eventuele verbanden gelegt met andere gebreken. Soms kunnen oorzaken dieper liggen dan ‘alleen’ maar de pijn in de rug.

Bij de Chiropractor gaat het om het totaalplaatje!

Maak eens een afspraak of loop gewoon even binnen!