Hoe je rugklachten kan voorkomen. | Chiropractie Westland

Hoe je rugklachten kan voorkomen.

Hoe je rugklachten kan voorkomen.
Alan Jenks16 september 20120AlgemeenLichaamshoudingRugpijn

We ervaren allemaal wel eens dat je last van je rug hebt. Dit kan allerlei oorzaken hebben, maar de meest voorkomende is natuurlijk het verkeerd gebruik van je rug door op een onjuiste manier te tillen en te bukken. Ook je lichaamshouding, dus zitten en staan, is van groot belang.

Als we kijken naar de vorm van rugklachten die naar de praktijk komen, zijn de meeste klachten over pijn in de lage rug. Het is juist deze vorm van rugpijn die erg vaak veroorzaakt wordt door foutief tillen en bukken. Ook de algemene lichaamshouding speelt hier een hele grote rol in.

Risicofactoren

Rugklachten kunnen ontstaan vanuit diverse situaties. De meest risicovolle situatie zijn de volgende:

  • Repeterend werk doen
  • Blootgesteld worden aan hevige trillingen
  • Overgewicht. Dit betekent niet alleen meer belasting voor je lichaam, maar is ook een indicatie voor te weinig beweging waardoor de mogelijke belastbaarheid fors afneemt.
  • Voor een langdurige periode in één (slechte) houding staan of zitten. Dit kan zijn in de vorm van onderuitgezakt op de bank, in de auto, of achter de computer.
  • Zonder enige vorm van oefening en gewenning, plotseling extreme lichamelijke inspanning verrichten. Bijvoorbeeld zware dingen sjouwen tijdens een verhuizing, terwijl je normaal de hele dag achter een bureau zit.
  • Veel tillen in combinatie met draaiende bewegingen vanuit je rug. Deze beweging kan je rug echt niet op prijs stellen.

Je lichaamshouding

Let eens goed op je lichaamshouding. Dit geldt voor zowel de staande houding als voor de zittende houding. Je onderrug hoort hol te zijn, in elke positie. Als je regelmatig in een positie zit of staat met een bolle rug, kan dat hele kwalijke gevolgen hebben.

Als je een bolle rug hebt, duw je allerlei structuren in je rug extreem naar achteren, terwijl anderen worden gestrekt. Vergelijk het maar met het eten van een puddingbroodje: Als je aan de ene kant een hap neemt, dan gaat de andere kant open staan en wordt de pudding eruit gedrukt.

De meeste problemen ontstaan door een foutieve zithouding. Pak desnoods eens een tuinstoel voor gebruik achter je bureau of eettafel. Deze zijn over het algemeen wat hoger en je kunt de rugleuning bijstellen. Duw een klein kussentje achter je onderrug, en je hebt een al veel betere zithouding.

Even een kleine test: Hoe zit jij nu achter de computer? Zit je onderuit of zit je rechtop met een holle rug, hoofd balancerend op de wervelkolom en met je schouders ontspannen en omlaag?

Ga gewoon eens goed zitten en probeer dit een tijdje bewust vol te houden!

Tillen en Bukken

Als je last hebt van je rug, betekend dit natuurlijk niet dat je nooit meert mag en kan tillen. Je moet het alleen op de juiste manier doen.

Als je bijvoorbeeld een doos van de grond moet optillen en verplaatsen, probeer dan met een rechte rug (niet bol en niet hol) door de knieen te gaan. Hou je armen laag en houd de doos dicht bij je lichaam. Dan weer omhoog gaan vanuit de borst. Hou ten allen tijde de rug recht!

Luister altijd naar je lichaam

De pijn die je voelt is een manier van het lichaam om je te waarschuwen. Vergelijk het maar eens als je bijvoorbeeld een hete pan vastpakt met je blote handen. De scherpe pijn waarschuwt je razendsnel om je hand terug te trekken. Zo werkt het ook bij rugpijn. Als je pijn voelt, vraagt dat om een reactie!

Heb je regelmatig last van (lage) rugpijn? Twijfel dan niet langer en maak zo snel mogelijk een afspraak met onze praktijk.

Wij, als erkend chiropractors, passen een druktechniek toe op de wervelkolom, om blokkades op te heffen en verdere storingen op te heffen. Dit is meestal een niet-pijnlijke behandeling.

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.