10 tips om je mentaal beter te voelen (deel 2) | Chiropractie Westland

10 tips om je mentaal beter te voelen (deel 2)

Heb je een paar tips gevonden die jou aanspreken en die op jou van toepassing kunnen zijn?

10 tips om je mentaal beter te voelen (deel 2)
Alan Jenks21 juli 20160Stress

In het vorige artikel hebben we je de eerste 5 tips gegeven om je mentaal beter te kunnen voelen. Heb je een paar tips gevonden die jou aanspreken en die op jou van toepassing kunnen zijn? Goedzo, ga daar dan rustig aan werken! Hier volgen nog 5 tips waar je mee verder kunt gaan.

Reken op familie en vrienden

Als je zelf geen contact zoekt, en verteld hoe je je voelt en wat je denkt, kunnen je vrienden en familie ook niet weten wat er in je hoofd om gaat. Ze weten dan niet hoe je je voelt en in hoeverre je behoefte hebt aan sociaal contact. Misschien niet om over problemen te praten, maar gewoon om te kletsen, om uit te gaan of gewoon even langs wippen voor een bakje koffie. Contact met vrienden, en het gevoel begrepen te worden, geeft ontzettend veel kracht. Wees niet bang, want er zijn genoeg mensen om je heen: collega’s, vrienden, familie, buren, teamgenoten, kameraden etc. Je hebt altijd wel iets te delen met iemand anders. Er zijn altijd wel raakpunten. Sociale contacten houden je levend en houden je scherp.

Doe eens gek!

Heb jij er wel eens van gedroomd om bijvoorbeeld Frans te leren?, of wil je de Salsa leren dansen? Doe eens gek, en ga er gewoon aan beginnen. Iedereen heeft wel iets wat hij/zij heel graag wil doen, maar er nooit aan toegekomen, om wat voor reden dan ook. Andere ideeën: Ga je huis opnieuw decoreren, leer bloemschikken, ga een lekkere taart bakken en verras je vrienden daarmee etc. etc. Gebruik je fantasie en doe het gewoon! Het geeft veel voldoening en dat geeft weer hernieuwde energie om verder te gaan.

Ga sporten

Ben jij ook zo’n piekeraar? Zit je de hele dag binnen en ben je alléén maar bezig met nadenken? Al je energie gaat daar aan op, waardoor je je suf en moe voelt, waardoor je weer meer gaat piekeren. Doorbreek die cirkel, en ga er op uit. Kies een leuke lichaamsactiviteit zoals wandelen, fietsen, joggen, of misschien zelfs een teamsport. Het maakt niet uit, zolang je maar lichamelijk bezig bent. Het klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar na het sporten heb je meer energie om weer andere dingen te gaan doen. Sporten levert meer energie op, dan dat het kost. Je krijgt er ook nog eens een heerlijk ontspannen gevoel van, waardoor je ook beter en sneller gaat slapen.

Praten, praten, praten…

In je hoofd speelt zich van alles af, en de problemen worden steeds groter. Je gevoelens dringen zich op en beheersen je hele denken en leven, houden je uit de slaap en maken het onmogelijk om je te concentreren. Door hier met iemand over te praten, helpt je om alles op een rijtje te zetten en er een naam aan te geven. Je krijgt meer overzicht en krijgt vat op je problemen en gedachtes. Het feit dat je er over wilt praten, is beslist niet een teken van zwakte, maar eerder een teken van sterkte. Je kent je eigen grenzen en hebt dus hulp nodig. Je hebt een duwtje in de juiste richting nodig.

Wees blij met jezelf!

Als laatste tip, de allerbelangrijkste: Heb vrede met jezelf, en wee tevreden met jezelf. Je kunt natuurlijk wel perfectie nastreven, maar tegelijkertijd moet je ook je eigen grenzen kennen. Niemand is perfect, en je moet accepteren dat jij dat ook niet bent. Je bent een uniek persoon met alle beperkingen, maar ook vooral met alle positieve punten en mogelijkheden. Je verdient respect door te zijn wie je bent. Niets meer en niets minder!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.