• Bezoek ons

    Oranjeplein 37 Maasdijk
  • Openingstijden

    8:00 – 17:00
    Chiropractie Westland Nieuws Stress Ontspanningsoefeningen

    Ontspanningsoefeningen

    Je hebt het vorige week kunnen lezen: Stress heeft verstrekkende gevolgen voor het lichaam en de geest. Niet tijdig ontspannen zorgt voor veel lichamelijke– en geestelijke klachten. Dit kun je beter vermijden door regelmatig ontspanningsoefeningen te doen!

    Naar aanleiding van mijn artikel over de gevolgen van stress, kreeg ik veel vragen over manieren om te kunnen ontspannen. Hoe kun je je lichaam en je geest weer tot rust brengen, zodat alle functies weer gewoon hun werk kunnen doen? Laten we de mogelijkheden eens op een rijtje zetten.

    Geestelijke ontspanning

    De meeste ontspanningstechnieken voor de geest hebben eigenlijk maar één doel: Spanningen verdrijven en dit een plaats te geven in je leven. Dit kun je alleen maar bereiken door je geest ‘leeg’ te maken door je te concentreren op andere zaken zoals je ademhaling, muziek, geuren en andere ontspannende invloeden van buitenaf.

    Lichamelijke ontspanning

    Bij lichamelijke ontspanning is het doel om de spieren, en dus het lichaam, te laten ontspannen. De spieren moeten niet altijd gespannen zijn, maar regelmatig de gelegenheid krijgen om in ‘stand-by’ stand te komen. Doe je dit niet, dan kunnen er ernstige lichamelijke klachten ontstaan zoals rugpijn en nekpijn.

    Over het algemeen gaan deze twee technieken hand in hand. Als je geest tot rust gekomen is, volgen de spieren en het lichaam meestal vanzelf.

    Om één van de volgende oefeningen te doen, moet je eerst een rustige sfeer creëren. Zoek een plek op waar je niet gestoord kunt worden, zet je telefoon uit en doe de deur op slot. Alleen als je alle mogelijke afleidingen elimineert, kun je de oefeningen effectief uitvoeren.

    Ontspannen met behulp van ademhalingstechniek

    Ga lekker rustig liggen in een prettig verlichte kamer en steek bijvoorbeeld een kaars aan. In ieder geval geen fel licht! Sluit je ogen en leg je handen op je buik. Concentreer je nu op je ademhaling: Adem in via de neus, en adem uit via de mond. Doe dit heel rustig en bedachtzaam, en laat het in- en uitademen ongeveer even lang duren. Bijvoorbeeld 5 seconden inademen, en 5 seconden uitademen.

    Ontspannen door spannen en ontspannen van je spieren

    Ga weer op je bed liggen en trek je voeten met kracht omhoog zodat je de spieren in je kuiten voelt spannen. Daarna weer naar de uitgangspositie terwijl je je concentreert op het ontspannen gevoel van dezelfde kuitspieren. Doe dit zelfde met je beenspieren, bilspieren, handspieren en alle andere spieren die je maar kunt bedenken. Door te spannen en te ontspannen wordt je bewust van de ontspanning. Het uiteindelijke resultaat is een volledig ontspannen lichaam.

    Ontspannen door muziek of autosuggestie

    Als je een kaars opsteekt, en eventueel wierook laat branden, kun je op je bed gaan liggen en naar rustgevende muziek luisteren. Door je heel sterk in te beelden dat je bijvoorbeeld op het strand van een warm land ligt. De zon verwarmd je huid en je geniet van het rustgevende geluid van de golven die het strand oprollen. Dit is een erg effectieve methode om helemaal tot rust te komen en je geest leeg te maken.

    Natuurlijk is het nog beter om verschillende technieken te combineren: Ga bijvoorbeeld eerst je lichaam ontspannen door het spannen en ontspannen van al je spiergroepen, ga daarna je focus richten op je ademhaling waarna je lekker muziek gaat luisteren. Je waant je in de zevende hemel!

    0 comments… add one

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *