• Bezoek ons

    Oranjeplein 37 Maasdijk
  • Mail ons

    info@chiropractiewestland.nl
  • Openingstijden

    8:00 – 17:00
    Chiropractie Westland Nieuws Voeding Een ijzertekort voorkomen

    Een ijzertekort voorkomen

    Het is helemaal waar dat er ijzer in spinazie zit. Popeye heeft dat al vele tientallen jaren geleden bewezen. Maar alléén spinazie eten is niet voldoende om in je dagelijkse ijzerbehoefte te voorzien.

    Waarom is ijzer belangrijk?

    IJzer is een mineraal wat voor je lichaam een belangrijke grondstof is voor de vorming van hemoglobine. Daarnaast speelt ijzer een grote rol in je energievoorziening, ondersteuning van het immuunsysteem en is het noodzakelijk voor de aanmaak van enzymen voor gebruik in de stofwisseling.

    Als je een tekort aan ijzer hebt, kun je last krijgen van je concentratievermogen en ben je regelmatig duizelig. Ook vermoeidheid, bleke huid, rusteloze benen, hoofdpijn, hartkloppingen en oorsuizen. Een fors tekort aan ijzer leidt in ieder geval onherroepelijk tot bloedarmoede.

    Oorzaken van een ijzertekort

    Uiteraard is een tekort aan ijzer in je voeding één van de belangrijkste oorzaken van een ijzertekort. Maar dat is niet alles. Het kan ook zijn dat je een darmaandoening hebt, waardoor je lichaam geen ijzer op kan nemen. Ook een ernstig verlies aan bloed kan de oorzaak zijn van een ijzertekort.

    Op sommige momenten in je leven kan het ook gebeuren dat je méér ijzer nodig hebt dan in normale omstandigheden. Denk hierbij aan kinderen die nog in de groei zijn, vrouwen die borstvoeding geven en vrouwen die zwanger zijn.

    De kans om een ijzertekort te krijgen is relatief klein. Via een normaal en gevarieerd dieet zullen er geen problemen zijn. Maar er zijn bepaalde momenten in je leven dat je wel extra gevoelig bent voor een ijzertekort:

    • Jongeren die nog geen 22 jaar zijn
    • Zwangere vrouwen
    • Vrouwen die borstvoeding geven
    • Vrouwen in hun menstruatieperiode
    • Vegetariërs en Veganisten.

    Voorkomen van een ijzertekort

    De dagelijkse hoeveelheid ijzer is sterk afhankelijk van je geslacht en je leeftijd. Vrouwen hebben bijvoorbeeld meer ijzer nodig dan mannen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassen vrouwen vanaf 22 jaar is vastgesteld op 15 milligram, terwijl ditzelfde voor mannen is vastgesteld op 11 milligram.

    Neem de volgende drie adviezen ter harte, en je hebt je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid al binnen, waardoor je een ijzertekort kunt voorkomen.

    • Eet peulvruchten, volkorenpasta en volkorenbrood.
    • Eet regelmatig een stuk vlees, of neem vleesvervangers die ijzer bevatten.
    • Als je veganist bent: Neem ijzerpillen
    • Bij iedere maaltijd een fruit- of groentesoort eten die rijk is aan vitamine C.

    De behandeling van een ijzertekort

    In de meeste gevallen is het slikken van ijzertabletten voldoende om een ijzertekort op te heffen. Zodra de hemoglobine weer op peil is, wordt de behandeling meestal 8 – 12 weken voortgezet om definitief het ijzertekort aan te vullen.

    Als er een ijzertekort is door een slechte opname in de darmen, worden er meestal ijzer-injecties gegeven.

    In extreme gevallen van een zeer laag hemoglobine gehalte, wordt ook wel een bloedtransfusie gegeven.

    Een overdaad aan ijzer

    Let er wel op dat overdaad schaadt! Een té hoog ijzergehalte kan zorgen voor chronische vermoeidheid, beschadiging van de lever, de darmen en het hart.

    Hou je dus aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) door gezond en gevarieerd te eten!

    0 comments… add one

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *