• Bezoek ons

    Oranjeplein 37 Maasdijk
  • Openingstijden

    8:00 – 17:00
    Chiropractie Westland Nieuws Voeding Gezonde boerenkool

    Gezonde boerenkool

    Het is alweer halverwege de winterperiode, en van oudsher zitten we dus al weer een tijdje aan de winterse kost. Even geen frisse salades meer, maar boerenkool, meestal aangevuld met rookworst, spek of ander vet vlees. Maar hoe goed is dat allemaal voor de gezondheid? Wat gebeurt er als je dit wilt eten, in combinatie met een dieet om af te vallen?

    Kruimig gekookte aardappelen waar de, apart gekookte boerenkool, doorheen gestampt gaat worden. En dan natuurlijk lekkere doorbakken spekjes en een rookworst erbij. Heerlijk, maar als je dit allemaal apart gaat bekijken, zou je hier toch vraagtekens bij kunnen zetten. Niet alleen qua gezondheid, maar ook qua smaak. Wist je dat je met een goede keuze van ingrediënten, de boerenkool-stamppot nòg lekkerder kunt maken?

    De aardappelen

    De keuze voor de aardappelsoort is natuurlijk erg persoonlijk. Ik gebruik heel graag de aardappelsoort Opperdoezer Ronde, een Nederlandse delicatesse die gegarandeerd is dat ze ook werkelijk uit het Noord-Hollandse gehucht Opperdoeze komt. De aardappel is stevig en vastkokend. Dit komt omdat hij weinig zetmeel bevat, en des te meer eiwitten. De smaak is een beetje zoet en nootachtig. Gewoon proberen!

    De boerenkool

    Ok, op naar de supermarkt voor een zak boerenkool. Helemaal fout!

    Kijk eens goed rond voor vers gesneden, biologische boerenkool. Het maakt niets uit of je voorgesneden of hele stengels koopt, als het maar lekker vers is. Verwerk de boerenkool wel op dezelfde dag, want boerenkool verliest snel zijn smaak als hij gesneden is.

    Boerenkool, als groente, heeft zo zijn voordelen voor de gezondheid. Mits hij vers is natuurlijk!

    • Boerenkool bevat veel calcium
    • Boerenkool bevat veel Vitamine A, C en K
    • Boerenkool is rijk aan ijzer
    • Boerenkool bevat veel vezels en zwavel, wat je helpt bij ontgiften
    • Boerenkool helpt bij het verlagen van je cholesterol
    • Boerenkool bevat Omega-3 vetten
    • Boerenkool bevat veel anti-oxidanten
    • Boerenkool bevat veel vezels

    Vlees

    Vanuit de traditie worden er spekjes en een grote rookworst toegevoegd. Hier moeten we even bij stilstaan, want deze vette vleessoorten bevatten veel vetzuren, en met name verzadigde vetzuren. Het is inmiddels bewezen dat de verzadigde vetzuren één van de oorzaken zijn van veel hart- en vaatziekten. En voorverpakte rookworst bevat veel smaakstoffen, kleurstoffen en heel veel zout. Gelukkig zijn er alternatieven, hoewel je dan de traditie even los moet laten. Kies bijvoorbeeld eens voor kipfilet (3 gram vet, waarvan 1 gram verzadigd) of biefstuk (2 gram vet, waarvan 1 gram verzadigd). Dit zijn gezondere en slankere alternatieven voor de rookworst (25 gram vet, waarvan 9 gram verzadigd) en spekjes (34 gram vet, waarvan 14 gram verzadigd).

    Mijn favoriete recept voor boerenkool

    Er zijn heel veel varianten op de traditionele boerenkool, en iedereen heeft zijn eigen favoriet. Zonder te pretenderen dat dit het beste recept zou zijn, is het toch mijn favoriet.

    Ingrediënten

    • 500 gram aardappelen (Opperdoezer Ronde)
    • 250 gram vers gesneden boerenkool, bij voorkeur biologisch
    • Echte roomboter
    • Scheutje melk
    • Vers geraspte nootmuskaat
    • Vers gemalen zwarte peper
    • Klein beetje zout

    Bereiding

    • Aardappels schillen en in stukken snijden
    • Aardappelen in de pan doen, samen met een klein beetje zout, en genoeg water toevoegen tot ze nét onder water staan.
    • Leg de helft van de (gesneden) boerenkool op de aardappelen en zet de pan op het vuur
    • Laat alles 10 minuten koken, en voeg dan de rest van de boerenkool toe.
    • Nogmaals 10 minuten koken, waarna je de pan van het vuur neemt en afgiet.
    • Verwarm in een klein pannetje de melk en een flinke scheut roomboter, totdat dit laatste gesmolten is.
    • Voeg dit, samen met nootmuskaat en peper naar smaak, bij de aardappelen en de boerenkool en stamp dit snel doorelkaar tot je een smeuïge puree hebt.
    • Voeg vlees toe naar keuze, met inachtneming van de eerder genoemde opmerkingen over de gevolgen van rookworst en spek voor je gezondheid. Het gekozen vlees kun je in stukjes door de boerenkool mengen, of gewoon naast de boerenkool serveren.

    Eet smakelijk!

    0 comments… add one

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *