• Bezoek ons

    Oranjeplein 37 Maasdijk
  • Openingstijden

    8:00 – 17:00
    Chiropractie Westland Nieuws Zwangerschap Kun je gewoon (door)sporten als je zwanger bent?

    Kun je gewoon (door)sporten als je zwanger bent?

    Je bent een actieve sporter, maar je vraagt je af of je kunt blijven sporten op het moment dat je zwanger bent. Om hier even heel kort door de bocht te gaan: Natuurlijk! Het is zelfs beter om te sporten! Hoe dit in elkaar steekt, vertel ik je in dit artikel.

    Waarom twijfelen zwangere vrouwen?

    Het is een hele logische gedachte dat je niet meer zou kunnen sporten op het moment dat je zwanger bent. Je bent natuurlijk bang voor ongelukjes, blessures of in ieder geval voor het extreem heen en weer bewegen van de ongeboren vrucht in je buik. Maar geloof me, de ongeboren baby is heel erg goed beschermd in de baarmoeder, behaaglijk dobberend in het vruchtwater, en kan echt wel tegen een stootje.

    Sporten is juist goed!

    Er zijn inmiddels verschillende wetenschappelijke studies uitgevoerd die allemaal aantonen dat zwangere vrouwen die voor en tijdens de zwangerschap regelmatig sporten, veel minder last hebben van de typische zwangerschapsklachten zoals misselijkheid, rugpijn, beenkrampen en vermoeidheid. Maar dat is nog niet alles: Sporten bevordert ook het herstel na de bevalling.

    Maar sporten is niet alleen goed voor de moeder, maar ook voor het kind. Bij actieve moeders is de zogenaamde Apgartest beter dan bij passieve moeders. De Apgartest is een scorelijst waarbij het kind beoordeelt wordt op onder andere hartslag, reactievermogen, huidskleur, spierspanning en ademhaling. De baby sport dus gewoon lekker mee!

    Maar wel voorzichtig!

    Er zijn wel een paar zaken waar je op moet letten, want in hoogzwangere toestand kun je natuurlijk niet gaan duiken, om er maar even een extreem voorbeeld bij te halen.

    Als je voor je zwangerschap al een actief sporter was, kun je tijdens de eerste drie maanden gewoon door blijven sporten. Na deze eerste drie maanden moet je je schema, de soort sport en de intensiteit wel enigszins aanpassen.

    Als je voor je zwangerschap helemaal niets aan sport deed, dan kun je het beste een uitgebalanceerd fitnessprogramma gaan volgen en geen extreme dingen gaan doen. Daar ben je zelf en de baby beslist niet bij gebaat.

    Voor beide gevallen gelden de volgende richtlijnen:

    • Pas je voedingspatroon aan, aan je activiteit: Actief sporten betekent meer koolhydraten eten.
    • In verband met eventueel zuurstoftekort, zijn extreme sporten zoals diepzeeduiken en bergbeklimmen geen echte aanraders.
    • Vermijd de sporten waarbij een hoge kans is op blessures. Denk hierbij aan vechtsporten, skiën, paardrijden en sommige balsporten.
    • Vermijd ook sporten en oefeningen met veel bewegingen die zich herhalen. Denk hierbij aan schokkende bewegingen en herhalende sprongen.
    • Vermijd oefeningen waarbij je op je rug moet liggen, met name in de laatste drie maanden.
    • Vermijd sporten en oefeningen bij heel erg warm weer.
    • Draag altijd comfortabele en ondersteunende kleding. Denk hierbij vooral aan ondersteuning voor je buik en voor je borsten (speciale sportbeha)
    • Drink voldoende water
    • En als laatste advies: Luister altijd naar je lichaam. Op het moment dat je het niet vertrouwd, neem dan direct contact op met je arts.

    One more thing…

    Niet alleen door sporten kun je je lichaam in optimale conditie brengen en houden voor de zware periode van zwangerschap. Ook de chiropractor kan helpen door je lichaam te optimaliseren waardoor deze vele malen sterker de zwangerschapsperiode in gaat.

    0 comments… add one

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *