Zwangerschap en voeding | Chiropractie Westland

Zwangerschap en voeding

Zwangerschap en voeding
Alan Jenks13 mei 20130AlgemeenZwangerschap

Een fantastisch bericht! Je bent zwanger! Gefeliciteerd! Na een aantal dagen in de zevende hemel te hebben geleefd kom je met beide voeten terug op aarde: Wat nu? Eén van de belangrijkste vragen is natuurlijk: Wat kan ik nu het beste eten, om de kleine een zo goed mogelijke start te geven? In feite is dit niet heel erg complex, en gebaseerd op een aantal logische basisprincipes. In dit artikel gaan we dit nader bekijken.

Voorafgaand aan de zwangerschap

In feite moet je, op het moment dat je besluit om zwanger te worden, direct al beginnen met een enigszins aangepast voedingspatroon. Natuurlijk is het bekend dat je extra Foliumzuur moet nemen, om de kans op een baby met een open ruggetje te vermijden. Maar er zijn meer dingen die invloed hebben op je vruchtbaarheid en een goede start voor de embryo. Laten we deze even bekijken:

Omega-3 Vetzuren: Deze vetzuren, die je voornamelijk in haring, zalm, sardines en een aantal soorten tonijn zult vinden, is prima voor een optimale vruchtbaarheid. Als je niet van vis houdt, kun je in de handel ook voedingssupplementen hiervoor krijgen.

Alcohol: Laat even de alcohol staan. Het is nog niet afdoende bewezen, maar over het algemeen wordt aangenomen dat alcohol invloed heeft op de vruchtbaarheid.

Koffie en Thee: Cafeïne zorgt er voor dat je bloedvaten zich samen gaan knijpen, waardoor de bloedtoevoer naar je belangrijke organen minder is. Dit kan de oorzaak zijn voor een slechte vasthechting van het eitje in de baarmoeder.

Foliumzuur: Zoals eerder al gezegd, is dit een basisgegeven. Om dit uit je voedsel te halen, is erg lastig. Haal daarom gewoon voedingssupplementen hiervoor.

Tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is het zaak om gewoon gezond te eten. Eten voor twee, dus twee keer opscheppen, is beslist niet nodig. Het belangrijkste is om goed naar je lichaam te luisteren. Zorg dat je voldoende vitamines binnen krijgt. Het grootste deel hiervan vind je in verse groentes en fruit. Onnodig te zeggen dat cafeïne, nicotine en alcohol uit den boze zijn tijdens de zwangerschap. Bedenk dat alles wat jij inneemt ook bij de baby komt via de navelstreng. Met andere woorden: Als jij een sigaret rookt, rookt de baby vrolijk mee!

Bekijk eens goed je arsenaal aan geneesmiddelen. Bespreek dit met je huisarts om eventuele vervangers te vinden, die géén slechte invloed hebben op de ongeboren vrucht in ontwikkeling.

Na de zwangerschap

Na de zwangerschap gelden eigenlijk dezelfde regels als tijdens de zwangerschap: Alles wat jij inneemt draag je over op de baby via de moedermelk. Het staat nog steeds als een paal boven water dat moedermelk de beste start is voor de baby. De World Health Organization zegt hierover het volgende:

“…Exclusieve borstvoeding is aanbevolen tot de leeftijd van 6 maanden, daarna moeten er naast de borstvoeding vaste voedingsmiddelen worden geïntroduceerd. Met borstvoeding kan worden doorgegaan tot de leeftijd van 2 jaar of langer…”

Om je moedermelk in optimale conditie te houden, een paar tips:

  • Beperk het gebruik van koffie, thee en cola.
  • Vermijd het gebruik van sterke kruiden, met name senna, kava-kava en aloë.
  • Nicotine is uit den boze!
  • Vette vis is gezond, maar neem niet meer dan 2 porties per week. Laat rivierpaling en verse tonijn nog even staan. Dit alles in verband met eventueel aanwezige dioxine.
  • Doe niet aan de lijn, zo lang je nog borstvoeding aan het geven bent. Dit kost simpelweg te veel energie!

En na de borstvoeding, wil je natuurlijk je oude gewicht en model terug. Ook hiervoor geld dat je niet moet overdrijven. Doe het rustig aan voor een definitief resultaat. Een paar tips:

  • Gebruik geen crash-dieet. Dit kast je te veel energie, energie wat je nodig hebt om je aan te passen aan de veranderende leefomstandigheden met de kleine.
  • Probeer je ritme weer terug te vinden. Een regelmatig voedingspatroon is de basis van het afslanken.
  • Ga niet tussendoor snacken. Eet liever iets met een lage Glycemische Index. Dan heb je minder snel trek tussendoor.
  • Probeer te bewegen of te sporten, ondanks de drukte.
  • Verwacht geen wonderen! Je hebt niet binnen een paar weken je oude model terug. Het gaat gestaag, maar is op deze manier wel blijvend!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.