RSI Special deel 3: Preventietips

Ook neemt de kans op RSI evenredig toe met het aantal uren wat achter de computer wordt doorgebracht. Aangezien bijna 45% van de Nederlandse beroepsbevolking achter een computer werkt, zijn er wettelijke regels die grote en kleine pauzes voorschrijven

RSI Special deel 3: Preventietips
Alan Jenks30 January 20130RSI

In het vorige deel van deze special hebben we een aantal misverstanden uit de weg geruimd. Het wordt nu eindelijk tijd voor actie! Kijk eens heel kritisch om je heen, terwijl je dit artikel leest. Valt er nog wat te verbeteren aan je werkplek en aan je houding? Wees kritisch op je werk, je werkplek en vooral op jezelf!

Neem regelmatig pauzes

Het langdurig aanspannen van de spieren is één van de grootste risicofactoren van RSI. Speciaal als dit aanspannen steeds in de dezelfde houding gebeurt. Dit heeft met name betrekking op mensen die achter een beeldscherm werken. Ook neemt de kans op RSI evenredig toe met het aantal uren wat achter de computer wordt doorgebracht. Aangezien bijna 45% van de Nederlandse beroepsbevolking achter een computer werkt, zijn er wettelijke regels die grote en kleine pauzes voorschrijven:

  • Iedere twee uur werken achter een scherm, moet afgewisseld worden met minimaal 10 pauze, of vervangend werk wat niets met de computer te maken heeft. Ieder uur 5 minuten pauze is ook toegestaan.
  • Dagelijks mag niet meer dan 6 uur gewerkt worden achter een beeldscherm. Dit is inclusief de tijd die je thuis achter de computer doorbrengt.
  • Voor ditzelfde geld een limiet van 2 uur, als het om een laptop of een notebook gaat.

Afwisseling in het werk

Uit het voorgaande is al gebleken dat afdoende afwisseling van de werkzaamheden al een hele goede basis is ter voorkoming van RSI. Deze afwisseling van taken moeten niet alleen betrekking hebben op het wel of niet werken achter een computer, maar ook op niveau. Moeilijk taken brengen stress met zich mee, dus draagt weer bij aan een verhoogde kans op RSI. Gemakkelijker taken zorgen voor de broodnodige ontspanning van de hersenen.

Ergonomische werkplek

Een goede werkhouding is van essentieel belang bij het voorkomen van RSI. Om deze houding aan te leren, en ook de hele dag vol te kunnen houden, is een ergonomisch verantwoorde werkplek van groot belang. Even een paar tips:

  • Zorg voor een goede bureaustoel en neem de tijd om deze goed af te stellen, in combinatie met de hoogte van je bureau.
  • Kijk eens naar de mogelijkheden voor een ergonomische besturing van je computer. Toetsenborden en muizen zijn verkrijgbaar in allerlei RSI-vriendelijke versies.
  • Kijk eens kritisch naar de software op je computer: Verouderde programma’s leiden tot irritatie en onnodige, tijdrovende handelingen. Zorg dat je software up-to-date is. Op deze manier werkt alles zo optimaal mogelijk samen zonder onnodige (muis)handelingen.
  • Hoe fantastisch laptops en notebooks ook mogen zijn, ze zijn niet geschikt voor het gebruik gedurende de gehele dag. Wil je toch de mobiliteit van je laptop niet missen, zorg dan voor een los (groot) scherm, ergonomisch toestenbord en een goede muis op je bureau. Sluit je laptop hierop aan, en je hebt een prima werkplek.
  • Hoewel sneltoetsen de voorkeur hebben boven een muis, is de keus van een goede muis van groot belang. Een goede muis is aangepast aan de grootte van je hand en je vingers.
  • Maak je muis eens schoon: Door de muis aan de onderkant schoon te maken (incl. De rollende bal, als het om een oude muis gaat) glijdt deze makkelijker en is preciezer, met minder inspanning!

Als je meer wilt weten over een ergonomische werkplek, lees dan ook even het artikel: Een gezonde werkplek.

Computerwerk

Vele miljoenen mensen werken dagelijks met een computer, en een groot deel daarvan de hele dag. Maar er is maar weinig bekend hoe je het beste met een computer kunt werken, om de kans op RSI zo klein mogelijk te houden. Hierbij een aantal tips:

  • Gebruik je muis zo weinig mogelijk, sneltoetsen zijn beter
  • Laat je armen rusten als je de muis even niet gebruikt
  • Zoek een muis die bij de grootte en de vorm van je hand past
  • Gebruik bij voorkeur een draadloze muis, zodat het snoertje je bewegingen niet beperkt.
  • Zorg tijdig voor grote en kleine rustmomenten. Loop even rond en laat vooral je armen even rusten.
  • Voor de hardnekkige doorwerkers: gebruik pauzesoftware die je computer gewoon stillegt als het tijd is voor een (micro)pauze.
  • Wissel je werk af, zodat je soms even een uurtje achter je computer weg kunt.
  • Maak regelmatig even een praatje met een collega, een mooie gelegenheid om even te staan of een stukje te lopen!
  • Zorg voor een goede inrichting van je werkplek
  • Stel de schermhoogte goed in, bovenkant scherm ter hoogte van je ogen.
  • Het kost onnodig veel energie en vreemde houdingen als je nog steeds met 1 of 2 vingers typt. Leer typen: er zijn genoeg sites en programma’s die je hierbij kunnen helpen voor een klein bedrag, of soms zelfs gratis!
  • Veel water drinken is sowieso een must, maar is speciaal goed voor het functioneren van je spieren en gewrichten. Zie het als een smeermiddel. Zonder dit smeermiddel kun je een ‘vastloper’ krijgen!

Toch last van RSI?

In het vierde, en tevens laatste, deel van deze special over RSI gaan we kijken wat te doen als je toch last van RSI hebt.