Maak afvallen tot een succes! | Chiropractie Westland

Maak afvallen tot een succes!

Maak afvallen tot een succes!
Alan Jenks2 januari 20130AlgemeenSportenVoeding

Eén van de meest populaire voornemens is de wens om af te vallen. Of dit inderdaad gaat lukken dit jaar, hangt sterk af van een aantal voorwaarden. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te kijken of de doelen realistisch en haalbaar zijn. In dit artikel 6 tips om je te helpen bij het succesvol realiseren van je goede voornemen.

Doorbreek oude gewoontes

Het is ten eerste belangrijk om je oude leef- en eetgewoontes te doorbreken. Maak hier een lijstje van, en bekijk het van moment tot moment. Als je bijvoorbeeld drie keer per dag thee drinkt met een lekker koekje erbij, krijg je al snel 150 Kcal extra binnen. Of wat dacht je van dat schepje suiker in de koffie? Een klein voorbeeld van het mogelijke effect: Als je drie keer per dag een kopje thee drinkt, en niet meer dat eeuwige schepje suiker hieraan toevoegt, kun je in 1 jaar tijd al 3 kilo afvallen!

En zo zijn er ongetwijfeld nog meer oude gewoontes die je relatief gemakkelijk kunt doorbreken.

Zijn de doelen haalbaar?

Maak een lijstje van de doelen die je wilt halen. Bekijk heel kritisch of dit haalbaar is. Als je bijvoorbeeld 10 kilo wilt afvallen, trek hier dan minimaal 3 maanden voor uit. Als je het sneller wilt, zal dit alleen maar demotiverend werken en wordt je doel uiteindelijk niet gehaald.

Maak je doelen realistisch en haalbaar. Dat is de enige manier om gemotiveerd te blijven!

Gezond voedingspatroon

Een gezond voedingspatroon is de basis voor een gezond lichaam, en tevens de basis voorwaarde om af te vallen. Ga bewust om met dit voedingspatroon, en pas dit aan aan de doelen die je gesteld hebt. Hou bijvoorbeeld een eetdagboek bij, zodat je inzicht krijgt in je eetgewoontes en, belangrijker, inzicht krijgt in je valkuilen. Hiermee kun je lastige momenten uit de weg gaan door bijvoorbeeld altijd een gezond tussendoortje bij je te hebben voor het geval je lekkere trek krijgt. Nog een tip: Ga nooit boodschappen doen met een lege maag!

Bewegen!

Een andere basis voor een gezonde levensstijl is bewegen. Probeer minimaal 2 x per week intensief te sporten, en iedere dag gedurende 30 minuten iets minder intensief te bewegen. Dit laatste kun je doen door bijvoorbeeld een stevige wandeling te maken. Het intensieve sporten doe je in de sportschool met goede begeleiding. Bedenk dat vetverbranding pas begint na ongeveer 20 minuten sporten!

Regelmaat

Binnen je voedingspatroon is regelmaat ook erg belangrijk. Probeer iedere dag om ongeveer dezelfde tijd te eten. Houdt je aan maximaal 3 hoofdmaaltijden per dag (ontbijt, lunch, diner) en maximaal 3 x per dag een tussendoortje. Je zult zien dat je lichaam hieraan gaat wennen, waardoor je tussendoor steeds minder trek krijgt.

Doe niets wat je niet leuk vindt

Ga niet plotseling allerlei dingen doen die je eigenlijk helemaal niet leuk vind. Ga bijvoorbeeld een sport beoefenen wat je ook plezier geeft. Een sport waar je niks aan vindt, werkt heel sterk demotiverend!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.