Stoppen met roken: Deze keer gaat het lukken! | Chiropractie Westland

Stoppen met roken: Deze keer gaat het lukken!

Stoppen met roken: Deze keer gaat het lukken!
Alan Jenks11 januari 20130Algemeen

In de vorige twee delen van deze special over stoppen met roken hebben we de cijfers en trends bekeken, en hebben we alle nadelen van het roken nog even in herinnering gebracht. Nu gaan we eindelijk aan het werk: We gaan stoppen met roken!

Stoppen met roken is niet gemakkelijk, en er zal een moment komen dat je (bijna) terugvalt. Hoe het proces precies aan te pakken verschilt per persoon. Stoppen met roken is dus voor iedereen verschillend. Als je persoonlijke begeleiding hierin wilt, raad ik je aan om een coach te zoeken. Deze zal je ondersteunen in het proces van stoppen en verandering van je gewoontes.

Als je het zelf wilt doen, heb ik een aantal goed bruikbare tips voor je. Lees ze goed, denk er over na en maak daarna je eigen plan.

Niet minderen, maar in één keer stoppen

Als je gaat minderen, in plaats van helemaal stoppen, is het gevaar erg groot dat je na verloop van tijd weer in je oude gewoonte terugvalt. Reden hiervoor is dat de nicotine in je lichaam blijft, en je geestelijk nog steeds bezig bent met roken. Stop dus helemaal, en ga niet alleen maar minderen.

Vertel het aan iedereen in je omgeving

Vertel het plan tijdig aan al je vrienden, familie en collega’s. Vertel hoe je het aan wilt pakken en vermeld de stopdatum. Op deze manier heb je een stok achter de deur. Vraag aan iedereen om je te steunen wanneer nodig, ook als ze daarmee je woede op de hals halen. Met andere woorden, als je een sigaret op wilt steken tijdens een verjaardag, verwacht je van je familie om je tegen te houden.

Gooi alles weg wat je aan roken doet herinneren

Loop zeer kritisch door je huis en gooi alles weg wat met roken te maken heeft. Alle aanstekers, sigaretten, asbakken, vloeitjes en lucifers: weggooien! De vuilniszak goed dichtknopen en direct bij de weg zetten. Een andere, meer rituele, manier is om alles te verbranden in de open haard of in de tuin.

Bepaal een datum waarop je stopt

Kies een datum waarop je werkelijk gaat stoppen. Kies die datum bijvoorbeeld over een week, zodat je alle tijd hebt om je goed voor te bereiden. De dag die je gaat kiezen is belangrijk, want er mag in die periode niet meer stress dan normaal zijn. Stress gaat je niet helpen tijdens deze periode.

Alcohol en koffie

Als het nuttigen van alcohol en koffie je te veel doet denken aan het roken, vermijd deze twee dranken dan in de beginperiode. Drink thee in plaats van koffie, en neem bijvoorbeeld een wit wijntje in plaats van een pilsje. Belangrijk is dat je je gewoontes doorbreekt, en daarmee je gewoonte om te roken.

Let op je voeding en beweeg!

Na het stoppen ga je waarschijnlijk meer eten, of eigenlijk meer snoepen. Probeer dat een beetje in bedwang te houden. Het is waarschijnlijk dat je zwaarder wordt na het stoppen, maar dat kun je vermijden door gewoon goed en gezond te eten. Ook regelmatig bewegen is hier een onderdeel van. Nog nooit hardgelopen? Dit is het moment om die gewoonte van niet-sporten te doorbreken en voorzichtig het hardkopen op te bouwen: drie keer per week op vaste tijden. Let er wel op dat je ook dit rustig opbouwt.

Verander je gewoontes

Maak een lijstje met momenten waarop je meestal rookt. Deze vaste rookmomenten, zoals na de maaltijd of bij een kopje koffie, moet je de eerste periode zo veel mogelijk vermijden. Ga direct na de maaltijd een wandeling maken in plaats van te blijven hangen en je vrienden en familie te zien roken.

Positief denken

Maak een lijstje met punten waarom je wilt stoppen. Dit kan zijn ‘voor de kinderen’, of ‘om er beter uit te zien’ of ‘om gezonder te leven’. Bewaar dat lijstje in je portefeuille, zodat je het na kunt lezen als je daar behoefte aan hebt. Als je op een bepaald moment toch zin in een sigaret krijgt, ga dan dit lijstje lezen, of denk sterk aan de punten die je opgeschreven hebt. Blijf positief en ga niet denken dat je iets mist of dat je iets niet meer mag.

Beloon jezelf

Met het geld wat je uitspaart door niet te roken, kun je jezelf prima belonen met een cadeautje om de motivatie hoog te houden. De frequentie van de cadeautjes moet in de beginperiode vrij hoog zijn. Later kun je dit afbouwen.

En vooral: Wees sterk!

Er zullen altijd momenten van zwakte zijn. Wees daar niet bang voor. Op zo’n moment heb je jezelf, je lijstje en, als het echt nodig is, je vrienden en familie die je dan even kunt bellen.

Er bestaat helaas geen wondermiddel om te stoppen met roken. Het moet voornamelijk vanuit jezelf komen, met ondersteuning van je omgeving. Jij moet het willen, en dan volgt de rest automatisch!

 

Ik wens je ontzettend veel sterkte!

Deze keer gaat het écht lukken!

Laat een reactie achter


Recensies

Lees iets over de resultaten van behandelingen bij Chiropractie Westland.