• Bezoek ons

    Oranjeplein 37 Maasdijk
  • Openingstijden

    8:00 – 17:00
    Chiropractie Westland Nieuws Algemeen Waarom piekeren? Het kan ook anders!

    Waarom piekeren? Het kan ook anders!

    Piekeren is voor sommige mensen een dagelijkse bezigheid. Piekeren is niet erg, als je het zelf onder controle hebt waarover en wanneer je piekert. Maar als je constant aan het piekeren bent, met mogelijke depressiviteit als gevolg, kan dat je plezier fors bederven. Maar stoppen met piekeren is niet zo simpel als je in eerste instantie zou denken. Een aantal tips om te proberen dit onder controle te krijgen.

    Piekeren is erg menselijk. Je maakt je zorgen over al je zekerheden die mogelijk weg kunnen vallen, je baan, je familie en eventueel je gezondheid. Dit is helemaal niet erg, want daardoor bedenk je oplossingen om er een positieve draai aan te geven. Maar als het piekeren een dwangmatig karakter krijgt, zelfs als er geen reële dreiging is, dan heeft dit grote gevolgen voor je mentale en lichamelijke gezondheid.

    De mentale effecten van dwangmatig piekeren liggen voor de hand: Slaapproblemen, niet meer in staat zijn om helder te denken, verwardheid en onnodig energieverlies. Op het vlak van de lichamelijke effecten, moet je denken aan problemen met de ademhaling, een verhoogde hartslag, zwak voelen en trillen.

    Natuurlijk kun je allerlei medicijnen gaan slikken, maar dat is geen oplossing. Het onderdrukt alleen maar de symptomen. Probeer het eerst eens met de volgende tips:

    Pas op met alcohol

    Hoe meer je piekert, hoe groter de verleiding is om dit op te lossen met een straffe borrel. Dit helpt je misschien heel even ontspannen, maar is beslist geen structurele oplossing. Vandaag is het één borrel, morgen twee en volgende week drie. Daarna is het einde zoek met alle gevolgen van dien.

    Ontspan door te sporten

    Als je in een piekerbui zit, en je bent niet bij machte om dit te stoppen, ga dan sporten. Dit geeft ontspanning en afleiding, terwijl je na het sporten meer energie hebt om weer helder te kunnen denken.

    Je zorgen delen

    Het is onnodig om de zorgen alleen maar voor jezelf te houden. Praat erover met je partner, familie of met goede vrienden. Vraag advies en hulp! Ook zijn er genoeg praatgroepen te vinden met mensen die hetzelfde probleem hebben. Vertel je verhaal en luister naar anderen. Het kan echt tot zeer onverwachte oplossingen leiden.

    Schrijf je gedachten op

    Koop een schrift of dagboek en schrijf iedere keer je gedachten op. Dit heeft als grote voordeel dat je, door het opschrijven, genoodzaakt bent om je gedachten te ordenen. Ook kun je hierdoor teruglezen of er steeds terugkerende thema’s zijn. En als je na een poosje terug gaat lezen, zal je zien dat je in de meeste gevallen voor niets zorgen hebt gemaakt.

    Je kunt ook je gedachten aan het papier vertrouwen door alles op te schrijven wat in je gedachten opkomt, zonder enige structuur. Hierbij mag je schrijven, tekenen, knippen, plakken, vouwen…noem maar op, alles is toegestaan. Je zult zien dat het werkt!

    Pieker niet over zaken waar je geen invloed op hebt

    Piekeren heeft alleen nut als je ook écht iets aan het mogelijke probleem kunt doen. Als je er toch niets aan kunt veranderen, heeft het ook geen zin om daarover te piekeren en je zorgen te maken.

    Mediteren

    Grote kans dat je nog nooit aan meditatie hebt gedaan, maar het is niet moeilijk en je kunt er ieder moment mee beginnen, en eventueel ook mee stoppen. Je hebt er beslist geen cursus voor nodig: Ga rustig liggen in een, voor jou, prettige omgeving waar het rustig is. Dus zonder rondrennende kinderen of andere mensen die je kunnen storen. Leg je handen op je buik, adem met je buik en concentreer je op je ademhaling. Haal bewust adem en tel hoe vaak je in- en uitademt. Probeer je daarop te concentreren. Mocht er toch een vreemde gedachte binnenkomen, laat die dan weer gewoon gaan, zonder daar aan te blijven denken.

    Als het piekeren een écht structureel probleem wordt, is het verstandig om professionele hulp te zoeken. Piekeren kan je plezier behoorlijk bederven, en dat is helemaal niet nodig.

    0 comments… add one

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *